Методична робота закладу
З урахуванням сьогодення та реалій правового режиму воєнного стану, питання щодо створення безпечного, комфортного, інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу й підвищення якості освітньої діяльності ЗДО залишаються пріоритетними і в 2024/2025 навчальному році. Особлива увага приділяється роботі з батьками й налагодженню тісної комунікації між усіма учасниками освітнього процесу та формуванню соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.
Питання підготовки ЗДО до початку 2024/2025 навчального віку, створення безпечних умов перебування в ньому дітей і працівників з урахуванням збройної агресії РФ є ключовим. Тому організація діяльності ЗДО у 2024/2025 навчальному році залежатиме від ситуації у нашому районі. Рішення щодо обрання сценарію, за яким буде відбуватись діяльність закладу, ухвалюватиме регіональна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, залежно від особливостей ситуації в нашому регіоні.
З метою створення безпечних умов перебування у закладі всіх учасників освітнього процесу під час воєнного стану, ознайомити працівників та батьків закладу з листом ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти». В цьому листі зазначені рекомендації з урахуванням вимог законодавства та досвіду організації захисту населення в умовах відбиття збройної агресії РФ.
Освітнє середовище, в якому перебувають дошкільники в нових соціальних умовах воєнного стану, має бути не лише безпечним, а й інформаційним, цікавим, змістовним, стимулювати когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей.
Для здійснення стабільного розвитку і нового якісного рівня в національній системі освіти провідної ролі набуває забезпечення у дошкільній освіті оновлення змісту, форм, методів і засобів навчання, виховання і розвитку дітей дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та програм розвитку, гармонійний розвиток життєвої компетентної дошкільника, повноцінне забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового й духовного розвитку.
Освітній процес в Комунальному закладі «Богодухівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 7 «Теремок» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області» (далі – ЗДО №7) буде здійснюватися у 2022/2023 навчальному році відповідно до основних нормативних документів:
- Конституції України;
- Законів України «Про освіту»;
- Закон України «Про дошкільну освіту»;
- Закон України «Про охорону дитинства»
- Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (із змінами)
- Положення про заклад дошкільної освіти, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 86)
- Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»
- Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти»
- Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) (нова редакція), затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція»;
- Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234 «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.05.2014 № 648 «Щодо припинення практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та звітності, не передбаченої законодавством України;
- Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 «Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників»;
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 17.11.2021 № 1236 «Про затвердження Умов допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього»;
- Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 № 446);
- Інструктивно-методичних рекомендацій «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» (додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 30.07.2020 № 1/9-411 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році»;
- Постанови Головного державного санітарного лікаря України від 21.05.2020 № 25 «Про затвердження тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням корона вірусної хвороби (COVID-19)
- Листа МОН України від 14.02.2019 № 1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти»
- «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних закладах (лист МОН від 02.09.2016 № 1/9-456)
- «Про організацію національно-патріотичного виховання в дошкільних навчальних закладах (лист МОН від 25.07.2016 № 1/9-396)
- «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти вихованців» (лист МОН від 11.10.2017 № 1/9-546)
- «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (лист МОН від 19.04.2018 № 1/9-249)
- «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (лист МОН від 02.09.2016 № 1/9-454)
- Методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах Харківської області відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів власності» (лист КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» від 24.12.2015 № 1199)
- Лист Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 № 1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році»;
- Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 22.06.2022 №1/6894-22 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 26.07.2022 № 1/8462-22 «Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 16.03.2021 № 1/9-148 «Щодо методичних рекомендацій до оновленого Базового компонента дошкільної освіти»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 02.04.2022 № 1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 17.03.2022 №1/3475-22 «Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 22.06.2022 № 1/6887-22 «Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників»;
- Лист Міністерства освіти і науки України від 08.06.2022 № 4/1196-22 «Про методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку»;
- Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності» додаток до листа МОНУ від 11.07.2022 № 1/7707-22
- Інструкції з діловодства Комунального закладу «Богодухівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 7 «Теремок» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області»;
- Статуту Комунального закладу «Богодухівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 7 «Теремок» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області», інших нормативно-правових документів в галузі дошкільної освіти.
У закладі дошкільної освіти визначена українська мова навчання і виховання дітей.
Організація освітнього процесу в КЗ «Богодухівський ЗДО № 7 «Теремок» протягом 2024/2025 навчального року буде здійснюватись за пріоритетним напрямком: гуманістичне виховання дітей.
Також, діяльність закладу буде спрямовано на посилення складових соціально-морального, емоційно-ціннісного розвитку дітей, покращення їхнього фізичного, психічного здоров`я упродовж дошкільного дитинства.
Заклад забезпечує охоплення різними формами дошкільної освіти дітей - мешканців мікрорайону, а саме: відвідування закладу дошкільної освіти, соціально-педагогічний патронат сімей, консультативний центр для батьків або осіб які їх замінюють і дітей, які виховуються в умовах сім’ї.
В умовах сьогодення організація освітнього процесу повинна відбуватися з урахуванням безпекової ситуації за допомогою очної, дистанційної або змішаної форми роботи.
У процесі організації освітньої діяльності в дистанційному форматі слід звернути увагу на такі аспекти:
- організація навчання педагогічних працівників щодо дистанційної роботи з дітьми та надання їм методичної підтримки;
- забезпечення педагогів необхідним обладнанням та доступом до інтернету;
- організація психолого-педагогічної підтримки та супровід усіх учасників освітнього процесу;
- систематичність організації освітнього процесу з дітьми раннього та дошкільного віку.
Бажано використовувати синхронне і асинхронне навчання. Якщо дитина не може самостійно опрацьовувати наданий матеріал, то батьки опрацьовують його разом з дитиною.
В умовах запровадження дистанційної форми організації освітнього процесу батьки мають стати партнерами педагогічних працівників. Тобто перша робота має здійснюватися саме з ними, а вже далі з їхніми дітьми.
Рекомендовані для використання у роботі матеріали, розміщенні на сайті МОН:
- рубрика «Сучасне дошкіля під крилами захисту»;
- платформа розвитку дошкільнят «НУМО»;
- поради з надання першої психологічної допомоги людям, які пережили кризову подію;
- поради від експертів ЮНІСЕФ «Як підтримати дітей у стресових ситуаціях»;
- інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України»;
- хрестоматія для дітей дошкільного віку «Моя країна – Україна» з національно-патріотичного виховання.
Задля забезпечення ефективності комунікації з батьками, вихователями й усіма задіяними в освітньому процесі, рекомендується обрати оптимальний для виконання кожного конкретного завдання канали комунікації. Це може бути: розміщення на сайті ЗДО рекомендацій для батьків щодо роботи з дітьми, відповідно до їхнього віку; створення спільнот із батьками, вихователями в соціальних мережах Viber, Telegram, WhatsAppta з використанням електронних платформ Zoom, GoogleMeet, GoogleClassroom, Microsoft Teams з метою надання інформаційно-освітніх та психолого-педагогічних послуг тощо. Для вибору виду співпраці потрібно провести опитування або анкетування всіх задіяних в освітньому процесі представників.
Планування та організація освітнього процесу
В освітньому процесі використовуються такі форми діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, гурткова робота, індивідуальна робота, пошукові ситуації, спостереження, організовані ігри тощо.
Життєдіяльність дітей наповнюється цікавим змістом упродовж кожного дня й усього вікового періоду. При цьому орієнтиром у доборі засобів розвивального, виховного та навчального впливів на особистість є психологічний вік дитини та її життєвий досвід.
Планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами.
Протягом дня рівномірно розподіляються види активності за освітніми лініями залежно від бажань та інтересу дітей.
Розподіл безперервної безпосередньо освітньої діяльності складається з урахуванням гранично допустимого навчального навантаження на дитину (Додаток 2).
Тривалість спеціально організованих фронтальних занять становить:
- Ранній вік – до 15 хв;
- Молодшо-середній вік – до 20 хв (підсумкові – до 25хв);
- Старший дошкільний вік – до 20-25 хв (комплексні – до 35хв).
Тривалість перерв між заняттями – 10 хвилин.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності проводяться в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Для скорочення організованих форм навчальної діяльності використовується блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. Інтегроване заняття може об’єднувати всі заняття, крім занять з фізичної культури й музичного виховання.
Фізичне виховання у дошкільному навчальному закладі складається з: ранкової гімнастики, занять фізичною культурою, рухливих ігор та ігор спортивного характеру, загартування, фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями, фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з дворічного віку. Тривалість занять у віці від 2 до 3 років - 15 хвилин, від 3 до 4 років – 20 -25 хвилин, від 5 до 6(7) років – 25 – 30 хвилин.
Зміст освітнього процесу у закладі дошкільної освіти № 7 визначається Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція), схваленого на колегії МОН України від 21.12.2020 протокол № 12/1-2 та затвердженого наказом від 12.01.2021 № 33.
На основі Базового компоненту дошкільної освіти і обраних освітніх програм змісту освіти, Концепції Національно-патріотичного виховання дітей та молоді, з урахуванням актуальної суспільно-політичної, соціально-економічної, екологічної ситуації в країні та з метою підвищення якості дошкільної освіти, забезпечення її поступального інноваційного розвитку, у 2022/2023 навчальному році дошкільний заклад буде працювати за такими напрямами:
• забезпечення наступності у впровадженні особистісно-орієнтованої моделі освіти в дошкільній та початковій ланках освіти (для реалізації освітніх вимог обох ланок освіти, орієнтуючись на Концепцію НУШ, її новий зміст, зміну освітнього простору, результативною є така форма взаємодії, як педагогічне партнерство вихователів ЗДО та вчителів перших класів щодо створення розвивального середовища, осередків діяльності, застосування компетентнісного та діяльнісного підходів під час освітнього процесу для розвитку особистості, організації та проведення ранкових зустрічей, використання ігрових методів у навчальних заняттях);
• формування екологічної свідомості, навичок практичного життя, готовності до взаємодії з навколишнім світом; реалізацію проєктної діяльності; наприклад, соціально-екологічного проєкту «Виховання культури сортування сміття та поводження з відходами у всіх учасників освітнього процесу»; самонавчання дітей «діти-дітям» (із закріпленням практичних навичок тощо);
• удосконалення роботи щодо формування комунікативно-мовленнєвої та математичної компетенцій дітей дошкільного віку шляхом упровадження інноваційних методик і технологій;
- удосконалення роботи з трудового виховання з метою впровадження у педагогічний процес дошкільного закладу для поліпшення якості освітньої роботи з дітьми;
• програма переходу дітей до ЗДО. Для кожної дитини, яка вперше приходить до ЗДО організувати перехідний період, що передбачає знайомство з вихователем, колективом й закладом, поступову адаптацію та створення умов.
В структурі робочого навчального плану виділено інваріантну (обов’язкову) і варіативну частини, які забезпечують компетентність дитини згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти.
Інваріантна складова Базового компонента реалізується відповідно до програмно-методичного забезпечення (додаток 1)
Інваріантна складова робочого навчального плану (додаток 2) визначає обов’язковий для дітей певного віку ступінь засвоєння знань, понять, забезпечує єдність освітнього простору України, створює необхідні умови для розвитку дітей. В інваріантній частині визначено об'єм часу, відведений на неперервну безпосередню освітню діяльність згідно освітніх ліній, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти та відповідно до вимог чинних освітніх програм, за якими буде здійснюватись освітній процес.
Безперервна безпосередньо освітня діяльність в групах планується як в першій так і в другій половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. Весь освітній процес організується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
Варіативна складова навчального плану (додаток 3) враховує й відбиває в змісті додаткові освітні послуги (гурткова робота) за нахилами та бажаннями дітей та їх батьків.
Заняття в гуртках проводяться у ІІ половину дня, після денного сну. Тривалість проведення гурткової роботи - 15-25 хвилин залежно від віку дітей.
День проведення гурткової роботи визначено у розкладі занять кожної вікової групи.
На сучасному етапі розвитку дошкільної освіти більш широко використовуються комп’ютерні технології для виховання, навчання та розвитку дітей дошкільного віку. У роботі з дітьми, які не досягли 5-річного віку використання ґаджетів не рекомендується. Тривалість безперервної роботи перед монітором комп’ютера для дітей 5- річного віку не має перевищувати 10 хв.
Максимальна кратність роботи протягом тижня для дітей 5 і 6 років — 2 рази.
Дні тижня, в які доцільно працювати з комп’ютером:
• вівторок, четвер — оптимальні дні;
• понеділок — можливо використовувати ґаджети;
• п’ятниця — не рекомендовано.
Рекомендований для занять час дня:
• перша половина — оптимально;
• друга половина — допустимо.
Місце в 25-хвилинному занятті — середина заняття, між ввідною і заключною частинами.
Обов’язково, перед і після роботи за комп’ютером або іншими ґаджетами, робити спеціальну гімнастику для очей та опорно-рухового апарату, м’язів тулуба, особливо спини, що знаходяться в статичному стані; м’язів кисті працюючої руки.
У роботі з дітьми можуть використовуватися: розвивальні комп’ютерні ігри, дидактичні комп’ютерні ігри, ігри-забави, комп’ютерні діагностичні ігри, пізнавальні відеоролики або відео фрагменти створені як самим педагогом, так і вже існуючих в інтернеті.
Розвивальні комп’ютерні ігри спрямовані на формування загальних розумових здібностей, а також пам’яті, мислення, уваги та інших психічних процесів. Їх варто якомога тісніше інтегрувати з іншими традиційними видами діяльності (іграми, роботою над проєктами тощо) з метою недопущення комп’ютерної залежності у дітей.